söndag 22 april 2012

Dag 4

Igår blev det myyyyyyycket mat, enbart LCHF-baserat men jag åt nog lite för mycket , men idag har jag rättat till det och ätit som jag skall (tror jag iaf)..

Vi hade en bra kväll igår tillsammans med goda vänner och min middagstallrik såg ut så här:
Det är grillat kött, coleslaw och sallad.. Vatten drack jag till detta.. Så in i bombens gott så jag höll mig inte till en portion..
Till efterrätt bakade jag en kladdkaka med mintsmak, grädde och färska bär till den.. Den var god, ja om man gilla mörk choklad för det var mycket chokladsmak och inte så söt, men å andra sidan är det ju bra eftersom annars hade jag säkert triggat igång sötsuget.. Recept kommer längre ner, det fann jag på bloggen Allt om LCHF..

Idag har min dag sett ut så här:

FRUKOST: 1 kokt ägg, 1 bit brieost, mild naturell yoghurt, müsli

LUNCH: Grillat kött, coleslaw, sallad

MELLANMÅL: Kladdkaka, grädde, jordgubbar

KVÄLLSMÅL: Kesoplättar, keso, jordgubbar

En bra dag även idag och det skall bli spännande att se vad vågen visar på torsdag, men dit är det ju några dagar till.. Men som sagt känns detta kanonbra..

Och så lite recept med..

KLADDKAKA MED MINTSMAK
8 portioner
4 ägg
200 g mörk choklad 70%
200 g osaltat smör
1/2 dl sukrin
1/2 tsk vaniljpulver
2 msk mandelmjöl

10 droppar pepparmyntolja
Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader varmluft.
Smält smör och choklad på låg värme. Tillsätt pepparmyntoljan.
Vispa ägg, sukrin och vaniljpulver luftigt. Tillsätt mandelmjölet.
Häll chokladsmeten i äggsmeten och vispa en stund till.
Häll smeten i springform ca 25 cm i diameter och grädda i 7-8 minuter.
Låt stå kallt någon timme.
Servera med lätt vispad grädde smaksatt med vaniljpulver. Jag hade som sagt färska bär med till..

Kesoplättarna skall ni med få receptet till.. Jag tog ingen bild på dem för de såg inte kloka ut när jag fick upp dem på tallriken, men de var goda..

KESOPLÄTTAR
ca. 10 styck
2 ägg
1 liten burk keso
1 msk fiberhusk (finns i hyllan där glutenfritt finns)
lite salt

Dela på äggvitorna/gulorna..
Vispa äggvitorna så hårt att du kan vända upp och ner på bunken..
Blanda ner keso, fiberhusk och salt i äggulorna.. Blanda försiktigt med vitorna..
Grädda i plättlagg med smör.. Servera med en klick keso och färska jordgubbar..

Detta recept fann jag på fb-sidan LCHF på mitt sätt..

Nu skall jag packa ihop det jag skall ha med i matväg till jobbet i morgon och sedan blir det snart sängen..

Kram Mia

4 kommentarer:

Maritha sa...

Kladdkakan är supergod....för oss som gillar mörk choklad :o))

Så gott du bjöd på till gästerna!

Kesoplättarna ska jag testa de lät goda och lätta att göra!

Ha det bra // Kram Maritha

Unknown sa...

Hej!
Åh vilken trevlig Lchf blogg du gjort! Snygga mat omser, det gillar jag!
Lycka nu till med lchfen, det ör det bästa som hänt mig på länge!
Nu blev jag sjukt sugen på kålsallad -mums! Det får bli att käka, när jag bollat färdigt, eller förresten ska nog göra en nu ,med majjo som bas!

Lycka till!
Kram Anna

Unknown sa...

Nu blev det fel! Ipaden autoredigerade!

Menade vad fin matbilder du fotar!
Kram Anna

pernilla Be sa...

Kladdkakan ska jag verkligen prova!

kram, pernilla be