lördag 21 april 2012

Dag 3

Ja då har halva dag 3 gått och det känns bra än så länge..
Idag skriver jag lite tidigare eftersom vi skall ha gäster ikväll.. Vi skall grilla karrékotletter och grillspett med marinerat kött som vi köpt på Szabos hemchark utanför Näsum.. Kött som kommer från närliggande gårdar, fantastiskt fint kött och inte så dyrt heller.. Bor ni i närheten så kan jag rekommendera en tur dit och skall ni grilla så missa inte deras marinerade grillspett..
Till det grillade skall vi ha coleslaw och sallad.. De som inte äter efter LCHF skall få ugnstekta potatis med till det..
Coleslaw gjorde jag igår kväll och har smakat den idag, så himla gott.. Hittade receptet i bloggen Allt om LCHF..

Idag har jag med testat att göra egen müsli vilket ni skall få receptet på .. Smakade helt okej..

Dagen idag har sett ut och kommer att se ut så här..

FRUKOST: Miniomeletter (hade över sedan igår) Stekt bacon och en bit brieost..

MELLANMÅL: Smoothie

"LUNCH": Müsli och naturell Yoghurt

MIDDAG: Grillat kött, coleslaw, sallad och tillefterrätt en kladdkaka med mintsmak och vispad grädde till det.. Recept skall jag delge er i morgon på kladdkakan..

Lite lite mat innan det grillade har det blivit idag men tänkte att det blir mycket att äta ikväll =)

Så lite recept..

Smoothie
2 dl frysta bär
1 dl vispgrädde
1 dl mjölk
1 rått ägg
Ytterst lite sötningsmedel

Kör allt i en mixer..
Ett smarrigt och enkelt mellanmål..
Detta recept fick jag av Malin med den fina bloggen Ebbas änglar.. Tack Malin!

PROTEINMÜSLI
500 g krossat bovete
3 dl kokos
2 dl solroskärnor
1,5 dl linfrön
2 dl pumpafrön
200 g blandade nötter, tex hasselnötter och mandlar
½ dl rapsolja
1 dl vatten
½ dl flytande honung
1 msk kanel

Blötlägg bovetet i rikligt med vatten i några timmar, gärna över natten.. Häll av vattnet och skölj bovetet.. Låt torka till några timmar (Det blir inte torrt utan bara det mesta av vätskan skall försvinna så det inte är för blött)
Sätt ugnen på 200 grader. Blanda alla ingredienser i en bunke.. Häll över det på en ugnsplåt (jag delade det på två omgångar då jag tyckte det blev för mycket på en gång)..
Blanda olja, vatten och honung.. Häll över müslin.. Blanda runt på plåten och strö över kanel.. Rosta i ugnen i ca 20 minuter (något längre hade jag det inne) eller tills müslin fått färg.. Blanda om då och då så att det inte bränns..
Förvara i tät burk och ät ½ dl till naturell yoghurt..

COLESLAW
½ litet vitkålshuvud
½ tunt skivad lök
1 riven morot
1½ msk dijonsenap
1 msk pressad citron
2 dl creme fraiche
1½ dl majonnäs
salt
svart peppar

Blanda ihop alla ingredienser, smaka av med salt och svart peppar..
Görs till fördel dagen innan man skall äta det.. Smakar bättre ju längre det får stå..

Detta recept har jag också hittat på bloggen Allt om LCHF..

Önskar er alla en fin lördag och hoppas ni har lika bra väder som vi, även om jag hade önskat lite mer värme..

Kram Mia

2 kommentarer:

Maritha sa...

Ja du ser, det går bra med middags bjudningar så alla kan välja det de vill ha :o))
Coleslaw gör jag ofta men detta var ett nytt recept. Jag såg den där muslin men reagerade på honungen och smootie gör jag aldrig för alla bär blir för mycket sött för mig.

Ha det gott <3
Kram Maritha

Pernilla Be sa...

Himmel, så flitig du är med matlagningen! Kul med bilderna, man blir extra sugen då.

kram, pernilla be