torsdag 19 april 2012

Nystart

Hej på er!!
Välkomna till min nya blogg som kommer att innehålla min dag med LCHF-kost och en massa recept..
Just idag (19/4-12) har jag börjat att äta efter LCHF.. Jag har ju varit med i ViktVäktarna men har helt tappat fokus och ramlat utanför vägen ner i diket... Jag har ett sötsug som är grymt och det är framförallt det jag vill bli av med och självklart en hel del i vikt med eftersom jag sakta men säkert börjat öka igen.. Men försvinner sötsuget så tror jag vikten dalar med..
Jag känner att jag behöver något nytt, en kick.. Sen tror jag att jag kommer att återkomma till VV, men funkar detta så kanske jag håller kvar.. Det återstår ju att se.. Välkommen att följa mig på min jakt på att få bort sötsuget och jakten på att plocka 13 kg..

Jag kommer att skriva min vikt här varje torsdag..

Nu är jag ju ny på detta med LCHF så tycker ni att jag gör helt fel så skriv gärna det till mig.. Uppskattas!! Eller om ni har lite tips så mottages det gärna =)

Idag har min dag sett ut så här..

FRUKOST: Äggröra och bacon

LUNCH: Fetaostomelett, sallad

MELLANMÅL: Naturell yoghurt med bär

MIDDAG: Kycklinggryta, sallad

MELLANMÅL: Fejk ris á la Malta med bär

Det jag har saknat idag är frukt men det vänjer jag mig nog vid...

Dagen har gått bra tycker jag och jag hoppas det fortsätter så.. Jag skall göra mitt bästa..

Recepten på en del av dagen skall jag också dela med mig av så klart så varsågoda..

FETAOSTOMELETT 1 port

2 ägg
2 msk grädde
salt och svartpeppar
1 msk smör
½ strimlad röd paprika
50 g fetaost

Vispa  ägg, grädde, salt och peppar i en skål..
Hetta upp en stekpanna med smör och häll i blandningen.. Häll ner paprikan i omeletten.. Smula ner fetaosten och stek på medelvärme i några minuter..
Servera med sallad..

KYCKLINGGRYTA 4 port
4 kycklingfileér
1 påse fajitas (finns i tacohyllan)
1 burk creme fraiche tomat & Basilika
2 dl vispgrädde
1 gul lök
250 g färska champinjoner
½-1 squash
1 röd paprika

Skär kycklingen i mindre bitar, bryn i smör.. Hacka lök och blanda med kycklingen.. Strö över fajitaskryddan och häll över creme fraiche och grädde.. Dela svamp, squash och paprika i bitar och lägg ner i grytan.. Sjud i 5-10 minuter..
Servera med en sallad..
Familjen som inte går efter LCHF åt ris till..

Detta recept fann jag hos Vit dröm och där hittade jag många recept som skall testas..

FEJK RIS À LA MALTA MED BÄR 1 port
½ dl vispad grädde
3 msk keso
½ tsk vaniljpulver

Blanda allt och toppa med bär

Detta recept hittade jag med i en blogg men just nu kommer jag inte ihåg vilken.. Var det din eller du vet så hojta gärna till så skall jag länka dit =)

Ha nu en bra natt och en härlig fredag..

Kram Mia

13 kommentarer:

http://jeannette.rojnert.se/ sa...

Hej vännen
Att jag hittat hit och tack för att jag kan följa dig här och få tips. Nu så kan jag också köra lchf ;) Kramar och lycka till

Birgitta sa...

Lycka till!
/Birgitta

Paula Andrae sa...

Lycka till Mia!Det låter gott och klart du lyckas,vet att sötsuget inte alltid är så kul./Paula

Anonym sa...

LCHF dieten låter ju nästan för bra för att vara sann-grädde i maten, men jag kommer att testa lite recept som du lägger ut (nåja jag o recept går ju inget vidare)Fast det där med att undvika potatis skulle vara en plåga för mig..men allt går ju bara viljan finns . Micke gjorde en kanongod biff stroganoff med stekt vitkål en gång o den var supergod. Han kan kanske leta upp det receptet om du behöver ett tips till.Lycka till!/Kram Berit

SoCal Helene sa...

Har oxå funderat på lchf, har "smyg-ätit" lite som lchf den här veckan. Har ju oxå varit med i vv men tappade lusten och orken förra året och sen har det bara gått uppför!! Good luck to both of us!!!
Helene

Maritha sa...

Vad bra att du fixade en blogg så jag får se dina måltider både på bild och med recept.
Jag ska peppa och råda det jag kan och önskar dig mycket lycka till :o))

Kram Maritha

Rosie sa...

Lycka Till!
Kram Rosie

pernilla Be sa...

Kul :) Jag ska givetvis följa dig, och peppa allt jag tyar.

kram, pernilla be

Annelie L sa...

Lycka till!! Det ser och låter onekligen gott ut. Fast jag har så svårt att följa en diet strikt... Vet inte vad det är med mig, men jag förlorar fokus så fort och börjar blanda hej vilt mellan olika dieter med påföljd att jag bara går upp i stället för tvärt om.
Men en har jag inte gett upp hoppet, rätt vad det är hittar jag väl rätt jag också .
Kram och stort lycka till !!

Mia sa...

Tycker inte du gör fel alls, är helt positivt inställd till LCHF, provat o provar fortf själv. Har dock testat mig fram till hur mycket av vad jag själv tål, typ hur mycket/lite fett osv - lyssna på din kropp och gör som den o du mår bäst av så blir det super tror jag!

Hittade hit från Pernilla o måste ju säga hej hej o pepp pepp //Mia

Pia sa...

Härligt Mia!
Du ger mig inspiration igen. Gick ut VV för några månader sedan när det inte hände någonting på vågen. Körde LCHF förra våren och gick ner 5 kg på 3 veckor och var supernöjd... är bara lite sur på mig själv att jag inte fortsatte, men tack vare Din blogg blev jag taggad! Tack och lycka till!
Kram!!

Pia sa...

Härligt Mia!
Du ger mig inspiration igen. Gick ut VV för några månader sedan när det inte hände någonting på vågen. Körde LCHF förra våren och gick ner 5 kg på 3 veckor och var supernöjd... är bara lite sur på mig själv att jag inte fortsatte, men tack vare Din blogg blev jag taggad! Tack och lycka till!
Kram!!

Pia sa...

Härligt Mia!
Du ger mig inspiration igen. Gick ut VV för några månader sedan när det inte hände någonting på vågen. Körde LCHF förra våren och gick ner 5 kg på 3 veckor och var supernöjd... är bara lite sur på mig själv att jag inte fortsatte, men tack vare Din blogg blev jag taggad! Tack och lycka till!
Kram!!