måndag 30 april 2012

Valborgsmässoafton!!

Vilken underbar dag vi har haft idag.. Solen har lyst från en klarblå himmel och det har varit sommarvärme..
Idag är jag tillbaka på rätt köl igen och maten har funkat kanon.. Grillat ikväll och då gjorde jag en blomkålsmos till det grillade köttet.. Coleslaw och sallad med fetaost i fanns också på tallriken..
Gjorde efterrätt med till oss.. Ostkaka med grädde och jordgubbar blev det.. Rätt gott, men man måste ha lite grädde och bär till annars var det lite smaklöst kan jag tycka...

Recept på blomkålsmoset och ostkakan skall ni så klart få med..

BLOMKÅLSMOS  3-4 portioner
1 stort eller 2 små blomkålshuvud
2 dl vispgrädde
50 g lättsaltat smör
salt och svartpeppar

Dela blomkålen i små buketter och lägg i en tjockbottnad gryta.. Häll grädden över och lägg i smöret.. Koka upp, lägg på ett lock och låt koka i 10-15 minuter.. Rör runt ibland så alla bitar blir genomkokta..
Låt koka 5 minuter utan lock så att vätskan kokar bort lite..
Kör med en mixerstav eller med elvisp så att det blir en mos, salta och peppra..

OSTKAKA  4 portioner
250 g keso
3 dl vispgrädde
4 ägg
1 dl mandelspån

Sätt ugnen på 200 grader..
Sila keson genom kaffefilter eller en tät sil.. Den skall bli till en fast ostmassa utan vätska..
Vispa grädden lätt.. Blanda keso, grädde, ägg och mandelspån..
Häll blandningen i en ugnsfast form och grädda mitt i ugnen i 50-60 minuter eller till ostkakan har fått en fin färg och stannat..

Jag hade ju små portionsformar så det gick ju snabbare.. Ca 20 minuter var mina inne..

Ha nu en fin natt och en härlig 1:a Maj..

Kram Mia

2 kommentarer:

Maritha sa...

Blomkåls mos är gott till så mycket och det gör jag ofta!

Så god den såg ut ostkakan och jordgubbarna var en vacker prydnad men säkert jättesmaskig också :o))

Ha en fin 1:a Maj!

Kram Maritha

Unknown sa...

Mmm... Jättegott! Blomkålsmps är favorit hemma hos oss också! :)
Ha en fin 1 maj!
//Lana