lördag 12 maj 2012

Lördag!!

Så var det där med tid igen.. Jag har inte hunnit med att blogga.. Men nu är jag här och lördag har det hunnit bli..
I torsdags var vågen rätt snäll mot mig och ett minus på 0,4 kg.. Men nu har jag slarvat igen.. Att det skall vara så svårt att hålla sig ifrån sånt som man inte bör äta.. Visst har mitt sötsug minskat rejält men ibland slår det på och finns det då något i närheten som är sött och ätbart så lever det farligt..

Jag har ett par recept att delge er och det är på ett sorts bröd som heter Oopsie och så en efterrätt i form av Chokladmousse.. Oopsiesen var inget vidare i min smak, de funkade men inget jag känner att jag måste göra igen.. Men jag vet flera som gillar dem..
Men Chokladmoussen var riktigt god så den kommer förmodligen göras fler gånger..

Oopsies 8-10 st
 3 ägg
100 g philadelphiaost
1 msk fiberhusk
2 tsk bakpulver
1/2 tsk salt
torkade örtkryddor (till exempel oregano)

Sätt ugnen på 200 grader.. Separera äggen i vitor och gulor..
Vispa vitorna och saltet styvt med maskin.. Vispa äggulor och philadelphiaost och vänd sen försiktigt ner den vispade äggvitan, fiberhusk, bakpulver och örtkryddor med hjälp av en slickepot..
Klicka ut smeten på en plåt med bakplåtspapper, det ska bli 8-10 bröd..
Sätt in i ugnen och sänk värmen genast till 150 grader.. Grädda i 20-25 minuter..
Låt svalna på bakgaller..

Chokladmousse  3-4 port
100 g mörk choklad 70%
2 äggvitor
ev. 1 tsk strösötningsmedel typ stevia
3 dl vispgrädde
Till servering
bär

Smält chokladen över ett vattenbad.. Låt svalna lite..
Vispa äggvitorna till ett hårt skum.. Tillsätt ev. lite sötningsmedel mot slutet av vispningen..
Vispa grädden..
Blanda försiktigt choklad, äggvita och 1/3 av vispgrädden..
Servera chokladmossen med resterande vispad grädde och bär..

Båda dessa recept fann jag på bloggen Allt om LCHF..

Annars har det blivit mat vi gjort innan och så grillad kyckling fån Maxi, gott ibland och skönt att vara lat emellanåt ;)

Ha en fortsatt fin helg..

Kram Mia

4 kommentarer:

Unknown sa...

Chokladmousse låter väldigt gott! Mums!
Så är det med tiden... för mig går veckorna må-fre... jag hunner inte med andra dagarna! ;):)
Ha en fin söndag!
Kram
//Lana

Anonym sa...

Jag skulle inte äta chokladmousse när jag är i viktminskningsfasen´!! Vänta med det tills du nått din målvikt.Choklad innehåller en del kolhydrater trots hög kakaohalt och kan stanna av viktminskningen och trigga sötsug.

Maritha sa...

Slarvat........ja det har jag gjort i helgen och man kan tycka att ett plus på vågen skulle få en att kämpa mer men jag tappade lite sugen istället!!!!

Bra att du fick ett minus igen så du inte tappar den, jag ska rycka upp mig nu :o))

Såg gott ut med chokladen men jag får lite högt socker av det trots den höga kakaohalten!

Ha en bra vecka <3

Kram Maritha

pernilla be sa...

Chokladmoussen ska jag verkligen prova!

kram, pernilla be