onsdag 23 maj 2012

Rullar på..

Redan onsdag och hur härligt sommarväder som helst har vi =) Och det har funkat bra nu igen med att följa LCHF och har inte fallit för en enda frestelse på några dagar.. Hoppas jag kan hålla mig nu, iaf till om två veckor då Sweden Rock startar.. Där skall jag jobba alla 4 dagarna och eftersom jag äter i personalmatsalen så får jag äta vad som finns.. Att plocka bort typ ris eller potatis är inte ett alternativ dessa dagarna för då blir jag inget mätt, och man kan inte ta mer av något då det delas ut portionsvis som redan är färdigt när man kommer.. Men vi rör på oss otroligt mycket dessa dagar då jag jobbar som fotograf där nere, man springer runt som en yr höna =)

Idag skall ni få ett recept på köttfärssås med vitkålsspagetti.. Köttfärssås kan man ju göra utan recept och göra som man brukar om man inte använder ketchup och så steker i smör istället för margarin.. Men jag letade efter ett gott recept igår på nätet och hittade ett på kokaihop.se, och väldigt gott var det..
Jag var nog väldigt hungrig igår för jag glömde helt bort att fota det färdiga resultatet med vitkålen så det blir en tråkig bild med bara köttfärssås..

KÖTTFÄRSSÅS MED VITKÅLSSPAGETTI   4 portioner
500 g färs
1 gul lök
smör till stekning
1 pkt krossad tomater med chilismak
2 msk tomatpuré
2 dl grädde
1 tsk salt
2 krm svartpeppar
1 tsk oregano
1 msk kalvfond
1 tsk soja

Vitkålsspagetti
500 g långa strimlor vitkål
25 g smör
2 msk vatten
salt, svartpeppar eller pepparmix
örtsalt

Bryn färsen i smör, rör och dela så färsen grynar sig..
Skala och hacka löken och låt den fräsa med färsen..
Tillsätt de övriga ingredienserna och låt koka/sjuda utan lock i 20-30 minuter..
Skär vitkålen i långa strimlor och stek dem i smör på låg värme.. Krydda och tillsätt 2 msk vatten.. Lägg på lock och låt eftersteka i 10 minuter.. De skall inte vara helt mjuka..

Som sagt väldigt gott så testa =)

Kram Mia

4 kommentarer:

Unknown sa...

Bra jobbat! Bar fortsätta! :)
Gott med köttfärs och vitkål! Smaskig kombo! :)
Ha en fin dag!
Kram
//Lana

Patricia sa...

Va du är duktig och kämpar på. Jag har funderat lite på om det skulle vara en inspiration för mig med att göra en omstart med LCHF och skapa en blogg om det .. ska klura på det, behöver i alla fall verkligen göra det .. =)

Lycka till!!!
Kram Patricia

Patricia sa...

Sådär, då har jag med startat en "viktminsknings-sida" ... =D

Lycka till till oss .. ; )
kram Patricia

Patricia sa...

Hmm .. varför ser man inte att det är från den jag skrev .. drygt .. =(

http://mitt-halsosammare-jag.blogspot.se/