onsdag 2 maj 2012

SOL!!!

Ännu en härlig dag med sol och jag har försökt utnyttja det genom att äta frukosten ute och så även lunchen..
Till lunch, eller ja egentligen middag som barnen skall ha idag när jag och Patrick jobbar, gjorde jag Korv- och broccoligratäng.. Det receptet hittade jag i bloggen LCHF till vardag och fest.. En mycket god vardagsrätt måste jag ju säga, men så gillar jag ju både korv och broccoli.. Till de som inte följer LCHF kan man äta det tillsammans med ris eller pasta, men jag åt det som det var.. I morgon skall jag ha med till jobbet så då får det bli en sallad med..

Och så ett litet recept på den goda gratängen..

KORV- OCH BROCCOLIGRATÄNG 4 portioner
500 g valfri korv
500 g broccoli
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
2 dl vispgrädde
1 dl creme fraiche
2 msk tomatpuré
1 krm paprikapulver
2-3 dl riven ost
Salt och svartpeppar

Finhacka den gula löken och stek tillsammans med pressad vitlök.. Skiva korven i mindre bitar och lägg ner bland löken och låt fräsa med i några minuter.. Tillsätt grädde, creme fraiche, tomatpuré och paprikapulver.. Smaka av med salt och svartpeppar.. Låt blandningen koka upp.. Rör ner broccolin.. Häll blandningen i en ugnsform och toppa med riven ost.. Gratinera i 10-15 minuter i 200 grader tills osten fått fin färg..


Som sagt enkelt och smarrigt =)

Ha en fin fortsatt onsdagskväll..

Kram Mia

5 kommentarer:

agneta sa...

Hej! Vad duktig du är på att laga LCHF mat och vilka läckra bilder! Jag ska prova göra din Korv- och Broccoligratäng, men undrar om broccolin ska vara förvälld? Hoppas kosten passar för dig, lycka till!

Kram Agneta

Photo by Maria sa...

Hej Agneta!!
Jag förvällde inte broccolin innan så det funkar utan att göra det.. Den kokar ju i grädden =)

Kram

Maritha sa...

Åh så gott, jag gillar gratänger och korv och broccoli så den ska jag göra det blir flera matlådor att ha med till jobbet :o))

Köpte tidning mat & hälsa igår, den var bra så jag tog erbjudandet på prenumerationen!

Lycka till på vågen idag, jag blev hel nöjd :o))

Kram Maritha

Unknown sa...

Låter otroligt gott! :)
Ha en fin dag!
Kram
//Lana

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Kul att du gillade receptet. Det kom till när jag var sjuk och inte orkade åka och handla... då tar man det som finns hemma. Nu har det blivit lagat flera gånger efter det. :-)
Vad mycket fina mumsiga saker du har på bloggen. Ostkakorna till valborg var jättesöta!