torsdag 3 maj 2012

Vägdag 2

2 veckor har redan gått sedan jag startade med att gå efter LCHF, tiden rullar på snabbt..
Idag vägde jag 76,8 kg och hade alltså bara gått ner 0,1 kg på en vecka.. Ja det är ju inte så mycket att hurra för, men hurrar gör jag ändå.. För jag har läst på flera ställen, bl.a i tidningen Mat & Hälsa att man ofta går upp de första veckorna man går efter LCHF.. Så jag är jätteglad att det inte stod ett plus på vågen i morse.. Och jag kanske inte kan räkna med någon större viktnedgång på någon vecka än.. Men jag skall inte ge upp för jag tycker det går bra att äta denna maten.. Det är ju iaf ett minus på 1,5 kg på två veckor.. Jag har inte varit hälften så godissugen som jag är normalt heller så det är ju en stor vinst.. Men visst är jag sugen på godis, det måste jag ju ändå erkänna.. Men jag är mindre sugen numera och jag hoppas det försvinner ännu mer..
Glömde att mäta mig idag, får försöka komma ihåg det i morgon..

Igår letade Patrick upp ett recept på LCHF-anpassad tacopaj och idag stod den klar när jag kom hem från jobbet.. Den bästa sambon finns hos mig ;) Och otroligt god var den med.. Och ja, jag skall dela med mig av receptet som Patrick hittade på sidan LCHF Recept..

TACOPAJ  4-6 portioner
3 paprikor i valfri färg
400 g nötfärs
50 g tacokrydda
1½ dl vatten
4 tomater, grovhackade
1 gul lök, hackad
5-10 pfefferoni, finhackad
4 msk majonnäs
2 dl creme fraiche
200 g riven ost

Fräs färsen.. Strö över tacokryddorna, blanda, häll på vattnet och låt kryddorna puttra in i färsen..
Dela paprikorna på längden och ta ur kärnhusen, lägg dem i en smord ugnsform.. Fördela köttfärsen i halvorna..
Hacka tomater, lök och pfefferoni..
Blanda creme fraiche och majonnäs, tillsätt riven ost, rör om.. Blanda ner tomat-, lök- och pfefferonihacket och rör om.. Bred över de köttfärsfyllda paprikorna..
Grädda i 225 grader mitt i ugnen i ca 20-30 minuter eller tills den fått fin färg..
Man kan också göra en variant där man använder hela paprikor och fyller dem, se till så att de står stadigt i formen då bara..

Snart är det helg och dags att komma på något extra gott att äta, får leta bland alla härliga receptsidor..

Kram Mia

3 kommentarer:

Mitt liv som fru L sa...

Vilken trevlig blogg du har!
jag bloggar också om LCHF kost!

Kram C

Maritha sa...

Jag brukar göra en Taco paj från Airams recept som också är god och just nu bakar jag Linfröbrödet du hade gjort!

Vad skönt att du slipper det hemska sötsuget och jag hoppas det minskar ännu mer :o))

Du har ju en bra nedgång på dessa två veckor och nästa torsdag blir det nog ännu bättre!!!!

ha en fin helg // Kram Maritha

Unknown sa...

Tänk också på att mejeriprodukter innehåller en del kolhydrater och kan bidra till att du fortfarande har sötsuget kvar... Du kan dra ner lite på det om du vill gå ner mer...
tacopaj är otroligt god maträtt!
Ha en fin dag!
//Lana