fredag 20 juli 2012

Blåbärstider..

I vår trädgård har vi en del som är naturtomt, och där växer en massa blåbärsris.. Och då givetvis kommer det en hel hög med blåbär.. Igår var jag ute i regnet och plockade av en del.. Hade innan letat upp ett recept på en paj som jag skulle testa.. Hos Lina med bloggen Linruz hittade jag en paj som jag tyckte verkade god.. och jo jag hade helt rätt.. Mycket smarrig var den..
Instagramfoto (Miajoh2)
Och självklart skall ni få receptet av mig... Lina hade enbart blåbär i sin paj men jag lade till hallon med.. Mmmm så gott det var..

Blåbär- och hallonpaj
ca 6-7 portioner

400 g blåbär
400 g hallon
50 g smör
4 dl kokos
2 ägg
2 tsk malen kardemumma
6 msk stevia strö

Lägg bären i en ugnsfast form.. (Jag strödde lite stevia över bären med)
Smält smöret..
Blanda det smälta smöret, kokos, kardemumma, stevia och sist äggen..
Klicka smeten över bären och ställ i 200 grader varm ugn till pajen fått färg..
Vispa grädde med vaniljpulver och ev lite sötningsmedel av ngt slag och servera till..
Instagramfoto (Miajoh2)


Detta var mycket gott och kommer säkert att göras igen, kanske med andra bär med =)

Jag har ju inte kunnat hålla mig till LCHF, heller får jag väl säga.. Min sjuka hjärna vill lura mig hela tiden, och just nu låter jag den göra det, men mellan varven så äter jag efter LCHF och jag tror att det gjort att jag hållt vikten någotsånär de sista veckorna..

Många kramar..
Mia

3 kommentarer:

Unknown sa...

Hallon och blåbär är ju så god kombo! Pajen låter otroligt smaskigt! Mums, mums!
Ha en toppen fredagskväll!
Kram
//Lana

Marja - Baka Sockerfritt sa...

Jag gillar verkligen kokos till bär! Ett recept som verkar passa mig bra!

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Jag ska också göra blåbärspaj någon dag, det är så gott.