torsdag 16 augusti 2012

Det farliga fettet..

Ja på kroppen då alltså..
Jag är ca 23 cm för stor runt min midja och det anses som hälsofarligt.. Där är enda stället jag har fett på och självklart skall det ju vara på det mest hälsofarliga stället =(
Men jag hoppas att det skall minskas nu när jag äntligen har tagit tag i mitt liv.. Så sakta men säkert..
Jag glömde mäta från start så mätningen gjordes idag.. 103 cm till mina 76,2 kg!!!! Det är FÖR mycket.. Tänk om jag varit lite mer jämnt fördelad.. Jag har ju smala ben och armar och liten över höfterna.. Ser helmärklig ut i kroppsformen.. Men hoppas p att det skall se bättre ut efter några kilon ner till, och jag hoppas att kilona plockas från magen då..

Detta hittade jag på SVT's sida Toppform:

Ökad risk för diabetes
Att vara överviktig, särskilt om fettet sätter sig kring midjan ökar risken för hjärt-kärlsjukdomar och diabetes. Dessutom blir en övervikt en belastning för skelettet, leder och ligament.
Det enklaste sättet att ta reda på om man befinner sig i riskzonen är att mäta midjan. Stå upp och mät midjan ungefär vid naveln efter det att du har gjort en normal utandning.
För kvinnor ökar hälsorisken om midjemåttet överstiget 80 centimeter, är måttet över 88 centimeter är det en mycket ökad risk. För männen ökar hälsorisken över 94 centimeter, över 102 centimeter är den mycket ökad.
Kvinnor
Under 80 centimeter = Bra
Mellan 80-88 centimeter = Se upp
Över 88 centimeter = Hälsorisk
Män
Under 94 centimeter = Bra
Mellan 94-102 centimeter = Se upp
Över 102 centimeter = Hälsorisk
Mät även höften
Ytterligare en metod är att mäta midja och höften. I detta fall tar man hänsyn till både midje- och höftmått när man bedömer hälsorisken. Man mäter då midjemåttet som ovan och dividerar det med höftmåttet, där höften är som störst.
För män bör resultatet inte överstiga 1 och för kvinnor inte 0,85. Om midjemåttet överstiger höftmåttet innebär det en hälsorisk.

Ha en fin dag, det skall jag ha..

Kram Mia


1 kommentar:

Pernilla Be sa...

Det är märkligt hur olika man samlar fett. Jag har alltid haft feta lår och rumpa, det som kommer härnäst är volanger på höfter och mage, och brösten förstås. Det sista som kommer är fettet i buken, som påverkar midjemåttet, och på armarna och i ansiktet. När det sen försvinner så försvinner det i samma ordning fast omvänt.

kram, pernilla be