måndag 20 augusti 2012

Korv stroganoff!!

Idag gjorde jag korv stroganoff.. Jag ville ha en korv med mycket kötthalt så därför valde jag en korv som heter tsixtorra, innehöll 73% kött.. Den innehåller 0,5 g kolhydrater mer per 100 g än vad falukorv gör..

Jag har nu i två dagar räknat mitt kolhydratintag för att se så jag inte överstiger intaget av kolhydrater..
Dagens middag blev en hel del kolhydrater, 11,08, men jag åt inte mycket kolhydrater till frukost och inte nu ikväll så jag ligger ändå under 20 g..

Så här gjorde jag min korv stroganoff...

KORV STROGANOFF
1 portion, 9,54 kh/port

100 g korv 
(jag valde en kryddig korv med hög kötthalt som innehöll 5 g kh/100g)
1/4 gul lök
1 msk tomatpuré
0,5 dl creme fraiche
smör
salt och peppar

Bryn hackad lök och tärnad korv..
Klicka i tomatpurén och rör i creme fraiche.. 
Salta och peppra
Låt puttra en stund..

Jag åt detta med riven, snabbkokt blomkål som gav 1,54 kh..
Så min portion blev alltså på 11,08 kh..

Önskar er alla en fin fortsatt måndagskväll..

Kram Mia

5 kommentarer:

Annika N sa...

Ser gott ut :-) Kram Annika

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Korvstroganoff är så gott!

Vit dröm sa...

Gott!
Använder du dig av nåt program när du räknar kolhydrater eller räknar du i huvudet?
Ha en fin em/kväll!
Kram Anna

Photo by Maria sa...

Anna!!
Jag använder mig av det som står på paketen och sedan efter listan som finns på denna sida:
http://www.lchf.se/Mat/Kolhydratlista/tabid/146/show/A/Default.aspx

Kram Mia

Maritha sa...

Det såg gott ut och jag tycker det är så lätt att variera med korv, speciellt då gubben inte äter LCHF så han äter den som han vill!

Jag har laddat ner appar i telefonen med lite recept, enkelt om jag är på affären och inte kommer ihåg, eller har glömt lappen :o))

Nu har jag även hittat Fun light med stevia.......blåbär/svartvinbär.....såååååå gott!!!!


Fortsätt inspirera :o))

Kram Maritha