fredag 31 augusti 2012

Middag och fika...

Just nu verkar jag vara inne i ett stim då jag testar lite nya maträtter och bakar lite nytt.. Ja nya maträtter är det ju inte men nytt för mig att göra så det blir lchf-anpassat..

Igår gjorde jag en lasagne, och shit vad god den var.. Den kommer lätt att göras fler gånger.. Jag gjorde efter tre portioner så jag har två kvar i frysen som jag kan ha med till jobbet... Receptet hittade jag på Allt om LCHF..
Innan jag körde till jobbet igår så bakade jag kärleksmums med.. Det receptet hittade jag i Annika Rognebys bakbok.. Goda de med.. Och recepten skall ni få så klart..
 LASAGNE
6-7 portioner

Lasagneplattor:
8 ägg
250 g philadelphiaost
1 dl fiberhusk
(Detta recept på plattorna använder jag även till annan pasta och till tortillabröd)

Köttfärssås:
1 kg färs
1 burk krossade tomater
1 gul lök
3-4 vitlöksklyftor
1 msk tomatpuré
2 msk chilisauce, gärna extra stark
1 köttbuljongtärning
1 dl vatten
drygt 2 msk oregano
svartpeppar
salt

Ostsås:
5 dl vispgrädde
4 dl riven ost
vitpeppar
0,5-1 tsk salt
1 nypa riven muskot

Topping:
2 rivna mozzarellaostar
riven parmesan

Lasagneplattor:
Sätt ugnen på 150 grader..
Vispa äggen poröst..
Tillsätt philadelphiaost och fiberhusk och vispa ihop detta..
Låt svälla i ca 5 minuter..
Fördela smeten på två ugnsplåtar klädda med bakplåtspapper.. Lägg ytterligare ett bakplåtspapper över smeten på båda plåtarna.. Kavla ut smeten tunt via bakplåtspappret..
Grädda i ugnen i ca 10 minuter..
Låt svalna, skär ut plattor som passar ugnsformen du kommer att använda..

Köttfärssås:
Hacka löken och fräs den mjuk i smör.. Tillsätt färsen och bryn den..
Tillsätt det krossade tomaterna, vatten, tomatpuré, chilisauce och buljongtärningen.. Pressa i vitlökskryddorna.. 
Låt sjuda i ca 10 minuter..

Ostsås:
Koka upp grädden och låt sjuda på svag värme tills 1/3 har reducerats bort och känns lite tjockare..
Lägg i den rivna osten och rör runt till den smält..
Krydda med salt, peppar och muskot..
Sätt ugnen på 225 grader..

Smörj en stor ugnsform.. Varva ostsås, lasagneplatta, köttfärssås och avsluta med platta och ostsås..
Strö över mozzarellan och parmesanen..
Grädda i ugnen i 20-25 minuter, till osten fått fin färg..
Servera med en sallad..

KÄRLEKSMUMS
20 bitar

3 ägg
1,5 dl sukrin
100 g smör
1 dl mjölk
1 dl mandelmjöl
0,25 dl bakepro
0,25 dl fiberhusk
1,5 msk kakao
1,5 tsk bakpulver

Glasyr:
75 g smör
1,5 dl sukrin melis
1,5 msk kakao
2 msk kaffe
1 äggula
riven kokos till garnering

Sätt ugnen på 175 grader..
Smält smöret..
Rör ägg och sukrin fluffigt..
Tillsätt mjölken i smöret och blanda vätskan tillsammans med äggblandningen..
Blanda alla torra ingredienserna och rör ner i smeten..
Klipp ett bakplåtspapper till samma storlek som en liten ugnsplåt (20x26 cm) och smöra fast papperet.. Häll smeten i formen och grädda mitt i ugnen, i ca 35 minuter..
Låt kakan svalna..
Smält smöret till glasyren på låg värme.. Rör ner alla ingredienserna, sjud på svag värme till det blivit lite tjockare.. Rör hela tiden.. 
Bred ut glasyren på kakan och strö rikligt med kokos..
Låt kakan stå kallt och skär sedan i bitar..

Låt er väl smakas.. Båda dessa recept smakar riktigt gott..

Ha nu en fin helg.. Blir inga nya recept över helgen då jag jobbar..

Kram Mia

1 kommentar:

Sonja Kidron sa...

Ser toppengott ut, har sett receptet på LCHF-pasta nu så många gånger att jag nog verkligen får ta och testa på att göra det själv snart!! :)
Härlig blogg för övrigt! :)