onsdag 10 april 2013

Gott till fikat..

Så där ja, då har jag iaf tappat de kilona jag gick upp över påsk så nu är jag "back on track", vilket är skönt..

För ett tag sedan så hittade jag ett recept på lchf-chokladbiskvier, just nu så minns jag inte vart jag hittade receptet, men skrev ner det på en lapp och sparade det.. Igår bakade jag dem, och jag kan verkligen rekomendera dem till fikat, de blev hur smarriga som helst..

Receptet kommer här:
Bild tagen med iPhone
CHOKLADBISKVIER (LCHF)
ca. 10 st

3 äggvitor
3/4 dl sukrin
100 g mandelmjöl

Smörkräm:
ca. 200 g smör
2 tsk sukrin
1 tsk vaniljpulver
1 äggula

150 g choklad, 70%

Vispa äggvitor och sukrin till "maräng", vänd ner mandelmjölet..
Spritsa ut till ca. 10 st runda plattor..
Grädda i 130° , varmluft, i 40 minuter..
Låt dem svalna av på galler..

Blanda alla ingredienser till smörkrämen, smaka av..
Bred smörkrämen på bottnarna, som ett litet berg..
Frys dem till smöret stelnat..
Smält chokladen och doppa kakorna..

Enkla och goda till kaffet/teét..
Bild tagen med iPhone
Ha det fantastiskt och kom ihåg att leva livet här och nu...

Kram Mia

3 kommentarer:

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Mums... vad smarrigt det ser ut!

Marja - Baka Sockerfritt sa...

Åh, vill verkligen göra biskvier på lchf-vis, jag har egentligen ingen aningen om varför jag inte gjort det tidigare!

Åsa sa...

Tack för tipset, Mia! Får jag tipsa tillbaka om att göra den här smörkrämen i stället (http://www.alltomlchf.nu/2013/01/chokladbiskvier-lchf.html?m=1). Lite mer fix, men väldigt mycket godare!! (Jag struntade f.ö i agave-sirapen och tog bara lite sukrin extra. Hade dessutom ingen konjak, utan tog Captain Morgan. Och så gjorde jag 20 st i stället för 10. Definitivt vettigare storlek, enligt min mening.) Kram, Åsa