torsdag 26 januari 2017

Köttfärs!!

Idag började jag min dag med att jobba 2.5 timmar, och på jobbet hade jag med mig ingredienser till en fettchoklad, ganska lagom att ta det som frukost tillsammans med mina barn på jobbet när de äter frukost..
Körde sedan och handlade ingredienser till dagens middag och kryddor till att göra egen tacokrydda.. Så väl hemma så fixade jag dagens middag som skall ätas när jag kommer hem efter mitt andra arbetspass idag, jobbar 4 timmar i eftermiddag med.. Och det är ju skönt för sambon att slippa laga mat när han kommer hem, liksom det är skönt för mig att slippa det när jag kommer hem..

Dagens middag blev en vitkål- och köttfärsgratäng.. Receptet hittade jag på lchfrecept.com, den doftar gott och ser god ut, men jag får ge er ett utlåtande i kväll, eller i morgon.. I vilket fall så lär jag kunna ta med matlåda på lördag när jag jobbar..




Vitkål- och köttfärsgratäng
8 portioner

8 dl strimlad vitkål
1 gul lök
1,5 dl skivad valfri svamp
1 kg köttfärs
1 burk krossade tomater
1 msk koncentrerad oxfond
1 dl vatten
2 pressade vitlöksklyftor
3 dl riven ost
5 dl grädde
Jag använde 10 g smör med att steka vitkålen i och så salt och peppar..

Bryn vitkål, lök, svamp och lägg åt sidan.
Bryn köttfärsen och blanda i de krossade tomaterna, oxfond, vitlöksklyftor och vatten, låt puttra några minuter, salta och peppra.
Häll över vitkålsröran och blanda. 
Häll över allt en ganska stor ugnsfast gratängform.
Strö över den rivna osten och häll över grädden.
Grädda i ugnen på 225° i 20-30 min till gratängen fått fin färg.

Jag vägde upp mina ingredienser för att se hur mycket det innehöll, håller ju stenkoll på mina kolhydrater, protein och fett just nu..
Och innehållet ser ut så här:
Fett: 49g Protein: 28g Kolhydrater: 8g 

Och så har jag då gjort egen tacokrydda med, jag har gjort det innan och recept finns här på min sida.. Men här kommer det igen..


Tacokrydda
1 tsk salt
1,5 tsk chilipulver
1,5 tsk paprikapulver
1 tsk spiskummin
1 tsk vitlökspulver
1 tsk lökpulver
1 krm cayennepeppar

Blanda allt.. Jag tog detta recept och gängade med 6 så det blev till mer än en gång.. 
Här har ni en krydda som inte innehåller en massa tillsatser och socker, och den är minst lika god som den färdiga tacokryddan..
Testa nästa gång ni skall ha fredagsmys :)

Ha nu en fortsatt fin dag så hörs vi!!

Kram 
Maria

Inga kommentarer: