söndag 19 februari 2017

Färs i alla former!

Idag är det en riktig slappardag.. Vi har iof besökt både min mor och Puttes föräldrar, men det tog ju inte så mycket på krafterna.. Så nu sitter vi i en varsin soffhörna och bara är.. Fixade till lite snabbmat här med bara, så vi är mätta och belåtna med i våra hörnor..
Idag blev det färs igen.. Kanske varit lite mycket av den varan ett tag nu, men det är ju så jäkla enkelt med färs och man kan variera det mycket..
Idag blev det en Färs- och bacongratäng.. En helt okej vardagsrätt..


Och så här gör man den:

Färs- och bacongratäng
4 portioner

ca 600 g köttfärs (jag använde blandfärs)
1 pkt bacon
2 gula lökar
2 dl riven ost
2 ägg
1 dl grädde, 40%
1 dl creme fraiche, 34%
0,5 dl tomatpuré
salt, peppar och paprikapulver

Fräs färsen och lägg i lök och bacon du har klippt i småbitar, låt fräsa med en stund.
Krydda.
Lägg över färsblandningen i en ugnsfast form, strö över riven ost.
Vispa samman ägg, grädde, fraîche och tomatpuré. Häll denna blandning över färsen.
Grädda i 200° varm ugn i ca 20 min.

Servera med tex en sallad.


Det var som sagt gott, men inte det godaste jag har ätit. Men som en snabb och enkel vardagsrätt var den helt okej.

Nu skall jag fortsätta denna slappsöndag med att just slappa och ladda inför en ny jobbarvecka..

Ha en fin fortsatt söndag och en bra start på nya veckan..

Kram 
Maria

Inga kommentarer: