fredag 10 februari 2017

Fredagsmys!!

Fredagskväll och jag hittade ett recept på en middag jag ville prova.. Hos Kostdoktorn hittade jag ett recept med ostfyllda lövbiffar med kryddsmör.. Riktigt gott och mättande..
Ser kanske inte så festligt ut, men det spelar ju mindre roll när det var gott..


Och receptet få ni här:

Ostfylld lövbiff med kryddsmör
4 port
8 skivor lövbiff
8 tandpetare
150 g lagrad ost
salt & peppar
2 msk smör till stekning
2 rejäla purjolökar
450 g champinjoner el annan svamp
2 msk olivolja

1. Ansa och skölj purjon. Skär i breda skivor, både den vita och gröna delen. Dela svampen i klyftor.
2. Stek svamp och purjon i olivoljan tills allt fått fin färg. Salta och peppra efter smak . Lägg i en skål och håll varmt.
3. Lägg lövbiffarna på en stor skärbräda. Salta och peppra. Placera en oststav på varje biff och rulla ihop. Lås med en tändsticka.
4. Bryn rulladerna på medelhög värme i ca 10-15 min och sänk ev värmen mot slutet. Stekskyn skall hällas över purjon och svampen.
5. Servera de ostfyllda rulladerna med en rejäl klick kryddsmör och de stekta grönsakerna.

Kryddsmör
4 port
170 g smör, rumsvarmt
1,5 vitlöksklyfta eller 1 msk vitlökspulver
6 ml citronsaft
1,5 dl finhackad färsk timjan, färsk persilja och färsk basilika
salt och peppar

1. Blanda alla ingredienser väl i en skål. Plasta in som en korv i plastfolie.
2. Låt vila minst 15 min i kylen.

Servera till lövbiffen..

I kväll gjorde jag även glass som jag avnjuter nu till bloggskrivandet och Skavlantittandet... Man måste ju fredagsmysa ;)



Så här gjorde jag glassen:

Vispa upp 1 dl vispgrädde tillsammans med vaniljpulver och ev lite sötströ.
Kör några frusna bär, jag hade hallon, tillsammans med ett ägg med en mixerstav.. Jag hade lite lakritspulver i med.
Blanda allt med grädden och ställ i frysen en stund.
GOTT!!!

Nu skall jag sjunka ner i soffan och titta klart på Skavlan innan jag skall dyka ner i sängen och ladda med sömn inför morgondagens 12,5 timmars arbetsdag.

Trevlig helg!!

Kram 
Maria







    Inga kommentarer: