fredag 17 februari 2017

Tacofredag!!

Fredag!! Och jag jobbade mitt sista pass denna veckan i natt, så sovit en stund på dagen, men sedan städat och nu lagat mat. Hemma själv i kväll då mannen min är på annat håll..
Blev sugen på tacopaj, så jag googlade på tacopaj lchf och fick upp en hel hög, men jag valde den jag hittade på 56kilo.se.. 
Receptet delar jag så klart här med.





Tacopaj
6 port.
Pajdeg:
3 dl mandelmjöl
0,5 dl skalade sesamfrön
40 g smör
1 msk fiberhusk
1 tsk salt
1 ägg

Mixa mandelmjöl och sesamfrön i en matberedare. Lägg i resten av ingredienserna. Lägg degen i kylskåp i ca 30 min.
Tryck ut i form, kan vara lite svårt men det går med lite tålamod.
Förgrädda skalet i 8-10 min i 175°

Tacofärs:
600 g nötfärs
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
1 msk tacokrydda utan socker (jag använde den jag gjort själv, recept på den hittar ni --> HÄR)
1 dl vatten
2 tomater
jalapenos
smör att steka i
salt

Oströra:
3 dl lagrad riven ost
3 dl creme fraiche

Höj ugnen till 225° efter pajdegen är färdiggräddad.
Finhacka lök och vitlök och stek tillsammans med färsen i lite smör. Blanda ner tacokrydda och vatten. Låt det puttra i ca 5 min. Smaka av med salt.
Fyll sedan pajskalet med färsen, skiva tomater och lägg ovanpå tillsammans med jalapenos. 
Blanda ihop oströran och bred över färsen.
Grädda mitt i ugnen i ca 20 min och servera med en sallad.



Jag blev också grymt godissugen, så istället för att falla för vanligt godis så googlade jag godis lchf, och hittade ett recept på Bounty.. Så dem har jag gjort, dock inte så snygga, men goda och ett perfekt substitut till vanligt godis.. Det receptet hittade jag på tasteline.com..




Bounty

1 dl sukrin
50 g kokosolja
1 dl vispgrädde
1 dl kokosmjölk, creamy
200 g kokosflingor
100 g mörk choklad, 70 %

Smält sukrin och kokosolja i en gryta.. Tillsätt kokosmjölk, grädde och kokos, låt sakta sjuda en stund under omrörning..
Ställ svalt i en timme..
Forma smeten i små avlånga bitar.. Mina blev lite blöta så det var inte jätteenkelt, men det gick.. Kanske jag lät dem sjuda en för kort stund, och så hittade jag inte kokosmjölk creamy så kanske jag skulle tagit lite mindre av den jag hade.. Men jag fick ihop dem..
Smält chokladen och häll över bitarna.. Håller de ihop så kan man ju doppa dem i chokladen..
Ställ i frusen en stund, och förvara dem sedan i kylskåpet..

Nu På Spåret där jag skall se om Ronny och Annelie kan ta det här =) Heja dem!!
Ha en fortsatt bra kväll!!

Kram 
Maria

Inga kommentarer: